Güneş Arabaları ve Gerçekler

Güneş pilleri

Güneş Arabaları ve Gerçekler

İleti Solar 12 Şub 2010, 17:51

Resim
Nasıl denir bilemiyorum ama site konusu gereği “bindiği dalı kesmek” şeklinde algılanmamasını rica ediyorum.

Güneş pillerinin elektriğe dönüştürdüğü enerji ile hareket eden bu araçlar, temiz bir çevre için alternatif oldukları belirtiliyor, belki gelecekte ama şimdi değil. Bir aracı tasarlarken motor gücü, işlevi, aerodinamik yapısı hesaplanırken güneş arabaları ile ekstradan “güneş ışınlarını daha iyi alabilme” gibi bir tasarım da gerekiyor.

Güneş enerjisi ile m2’de 140watt elde edildiği düşünülürse ki ideal koşullar için geçerlidir, aracın üstüne monte edilen güneş pillerinde doğru konumlandırma yapma şansız pek o yüzden m2’de 100watt’ın altında bir enerji elde edersiniz. Bu yüzden aracın üst yüzeyini olabildiğince güneş pili ile kaplamakta fayda vardır. Tasarlanan araçlar 6m2 yüzey alanına sahiptir ve maksimum 600watt enerji üretebilirler. Fakat karbon fiberden (hafif olmalı ki enerji ihtiyacı az olsun) yapılmış bu araçları hareket ettirmek ve ideal bir hıza çıkabilmek için 2kW’a yakın bir enerji gerekmekte. Bu enerjiyi de sağlamak için akü takviyesi yapılmakta ve bildiğimiz hibrit araçlara dönüşmekteler.

Peki, güneş enerjisi ile akü şarj edilemez mi?

Tabi ki, 2kW’lık bir aküyü ideal koşullarda 6m2 alan ile bir günde şarj edebilirsiniz ve bu enerjiyi bir saat içerisinde harcarsanız (50-70km yol gidebilirsiniz). Buraya kadar bir sorun yok ama asıl sorun burada başlıyor.

Bu araca kim binmeye cesaret edebilir?

Hiç kimse. Yaz aylarında aracımızı koymak için köşe bucak gölge bir alan aranır ki, döndüğümüzde araç içerisinde kavrulmayalım. Fakat güneş pilleri, güneş ile elektrik üretiyor ve enerjinin %13’nü elektrik elde etmek için kullanırken kalan enerji ısıya dönüşüyor (güneş pilleri yapıları gereği tüm dalga boylarını soğuracak şekilde üretilirler, atmosfere yansıması gereken enerjiyi de soğururlar) ve ortamın ısınmasına neden oluyor. Küçümsenecek bir değer değil, sıcak yaz günlerinde 50C değerlerini bulabilir ve bu sıcaklığa ulaşmış bir araca değil binmek, kapısını bile tutmak istemezsiniz. Araçların karbon fiberden yapılmasının bir nedeni de budur, ısıyı absorbe etmeyen bir malzeme kullanılmalı ki sıkıntı yaratmasın.
Aracın hareketi sırasında hava akımı olacağı için ısınma da söz konusu olamaz, yazdıklarım aracın sabit durması halinde geçerlidir.

Yapılan araştırmalar ve yarışmalar zaman kaybı mı?

Tabi ki hayır. İlerlemeden önünü görmek mümkün değildir, gelecekte daha verimli güneş pilleri ile enerji ve ısınma sorunu aşılabilir. Fakat üniversitelerin yapmış oldukları araçları mantıklı bulmuyorum. Konu hakkında çok az bilgim olmasına karşın, güneş pillerine bütünleşmiş bir soğutma sistemi ile daha iyi verim alacakları kanısındayım. Güneş pillerinin soğuk ortamda daha iyi çalıştığı gerçeğine dayanarak (Her 1C’lık sıcaklık düşüşü %0,5 verim artışı demektir), güneş modülünün altına bütünleşmiş soğutucu düzenek ile pilleri 20-25C soğutmak mümkün ve %10-15’lik bir elektrik üretim artışı olacaktır. Soğutma sistemine önceden soğutulmuş sıvı (yağ gibi entalpisi yüksek ve hafif bir sıvı gibi) konulabilir.

Konu hakkında bu başlıkta yorumlarınızı yapabilirsiniz.
Kullanıcı avatarı
Solar
Mesaj Panosu Yöneticisi
 
İleti: 124
Kayıt: 07 May 2009, 16:47

Fotovoltaik

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir

cron